Jeugdzeilen - wvwjeugdzeilen.nl

Watersportvereniging Wormer verzorgd al vele jaren jeugdzeillessen voor Wormerland en de Zaanstreek. Er wordt volgens de CWO-methodiek een opleidingsprogramma gevolgd, waarbij officiële CWO-zeildiploma's worden uitgegeven.

Na 5 lesblokken in 2,5 jaar kan het hoogste  CWO 3 niveau worden bereikt. Er wordt gewerkt met een blokkensysteem dat flexibel is, ook als kinderen inst
romen vanuit een zeilschool of andere CWO vereniging. Onze ervaring is ook dat kinderen soms een bepaald blok 2x volgen. Elk lesblok wordt 1x per jaar aangeboden. Bij blok 1 varen 2 kinderen in één boot, daarna wordt alleen gevaren. In april is het 'zwembadfestijn' waarbij kinderen in een overdekt zwembad onder andere omslaan en rechtzetten oefenen.

De club heeft 8 goed onderhouden bootjes van het type Optimist. Dit éénmansbootje is de grootste jeugdklasse ter wereld voor zowel opleiding als wedstrijdzeilen. Voor de begeleiding zijn er 2 snelle rubberboten en een vlot dat als 'aanlegeiland' dient. Voor alle deelnemers zijn er zwemvesten.

De lessen worden gegeven door een enthousiaste groep trainers/instructeurs. Een groot deel daarvan is gediplomeerd door de watersportbond of heeft veel ervaring in (wedstrijd)zeilen.