Persbericht Zeilchallange 2017

Zeilchallenge Uitgeest

De derde zaterdag van juni blijkt al 3 jaar op rij een winderige dag te zijn. Op deze dag organiseren 4 zeilverenigingen rondom het Uitgeestermeer de zeilchallenge voor de beginnende jeugd (wedstrijd) zeilers. Kinderen die 2 jaar of langer op zeilles zitten worden dan uitgedaagd om een wedstrijdje met elkaar te varen.

De winderige omstandigheden van afgelopen zaterdag maakte het extra spannend. Desondanks stonden er 46 stoere zeilers, tussen de 8 en 17 jaar oud, in de haven van de ZWVU in Uitgeest te popelen om het meer op te gaan. Iedere deelnemer kreeg een mooi aandenken van ‘Dekker Watersport’. Voor sommige was de wind te hard. Zij hebben deelgenomen aan alternatieve programma op de kant, met allerlei activiteiten die met zeilen en water te maken hebben. De teams hebben met veel fanatisme gestreden om de eerste plek en werden beloond met mooie prijzen gesponsord door ‘Blue Peter’.

Op het meer ging het er heftig aan toe. In 2,5 uur tijd konden de Optimist-, Laser Pico- en Splash-zeilers 3 keer starten en een wedstrijd zeilen. Met pittige vlagen tot windkracht 6 was het een hele kunst om de bootjes overeind te houden. Om de veiligheid op het water te waarborgen waren er 10 rescue boten aanwezig. Zij assisteerde, als er iemand omsloeg, met het leeghozen van de bootjes, gaven tips en hielden het welzijn van de jonge zeilers in het oog.

De 4 organiserende zeilverenigingen (ZO Zeilvereniging De Onderlinge, WvW Watersportvereniging Wormer, ZWVU Uitgeest en ARZV Akersloot) zijn trots op de prestaties van de jeugdleden en de organisatie en kijken terug op een zeer geslaagde dag. Goed om te zien dat er met zoveel enthousiasme wordt genoten van deze sport!

Lijkt het je leuk om ook te gaan zeilen, neem dan contact op met één van de vier verenigingen en je bent van harte welkom om een keer te komen kijken of een les te volgen.

Aanvulling vanuit de WVW:

Uiteindelijk hebben zes optimisten die 3 races hebben gevaren. Jimmy Al (WVW) werd 3 X 2e en heeft ook overall de 2e prijs gewonnen. Storm van Leeuwen (beetje WVW) werd overall derde. Heel goed gedaan mannen!

In de klasse overige boten (Laser Pico, SplasheSunfish en onze Hardley12) hebben Niek en Frank Villano drie races uitgevaren ondanks de straffe wind. Ze waren de enige 2-mansboot in het veld en voeren met gereefd zeil en zonder fok omdat ze de Hardley 12 nog onvoldoende kennen bij harde wind en veel golfslag. Logischerwijs eindigden zij daarom in het 2e deel van het veld, en verdienden daarmee de doorzettingsprijs.

Foto: Inge v.d. Ploeg

Foto: Bianca van den Outenaar